Related Posts with Thumbnails

Sabtu, 28 Mac 2009

INFO TERBARU

Kerajaan diminta pantau pelajar di Mesir
PENGHANTARAN pelajar ke Mesir perlu dilaksanakan secara berpusat di bawah pengendalian Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan pelajar dapat dipantau bagi mengelak mereka mudah terpengaruh dengan dakyah persatuan yang dikuasai pembangkang.

Wakil Kelab Umno Luar Negara, Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan mendakwa persatuan pelajar di Mesir, Persekutuan Melayu Republik Arab di Mesir (Pemeram) kini mengancam minda dan fikiran pelajar supaya menentang kerajaan.

“Pihak Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di sana tidak lagi mampu memantau pembabitan pelajar dalam gerakan ejen pembangkang ini. Malah, pegawai dan pelajar kita di Mesir juga takut dan tertekan dengan Pemeram akibat tindakan mereka yang antaranya menyekat pelajar daripada tinggal di asrama kerajaan yang dikuasai mereka.

“Ini bukan isu baru tetapi sudah lama disuarakan,” katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar Presiden semalam.

Wan Md Hazlin juga mencadangkan supaya kerajaan mengharamkan persatuan itu sebagai badan bukan kerajaan (NGO) di Mesir.

“Rundingan perlu segera diadakan bagi menyedarkan pelajar terbabit. Biasiswa dan tajaan pelajar yang menyertai Pemeram juga perlu ditarik balik,” katanya.

Sementara itu, bagi mengembalikan kepercayaan generasi muda terhadap Umno, katanya, barisan kepemimpinan baru disaran tidak mengenepikan peranan dan sumbangan idea serta komitmen pelajar sekembalinya mereka daripada tamat pengajian di luar negara.

“Kami juga sentiasa pentingkan aspek agama untuk memastikan jati diri terpelihara. Justeru, rakan kami di Jordan, Syria, Mesir dan Pakistan memohon supaya mereka ditempatkan di barisan depan pembentukan sahsiah terpuji,” katanya.

4 Kritikan dan Cadangan:

Ameen 28 Mac 2009 pada 12:17 PTG  

Eiii..busuk punya olang...

pojie,  28 Mac 2009 pada 12:26 PTG  

tu la...takut dengan bayang2 sendiri...

anasxz 28 Mac 2009 pada 3:23 PTG  

itulah bang namanya. perjuangan bangsa hapa? meruntuhkan bangsa ada la.. ish bang bang.

Kerajaan diminta teghuih... cepat ja kalu pengampu kata.. kalau kritik takdak pulak nak masuk..

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP