Related Posts with Thumbnails

Sabtu, 31 Oktober 2009

KEHIDUPAN SEKARANG





Pertama sekali, syukur alhamdulillah di atas segala kurniaanNya. Pelbagai peristiwa yang telah berlaku sejak saya pulang dari Mesir. Tentunya sehingga ke saat ini, tempoh saya berada di Malaysia merakamkan banyak pengalaman manis dan tak kurang juga pengalaman pahit.
Terima kasih kepada sahabat saya, Majdan yang telah membantu saya untuk menunjukkan peluang kepada saya di UDM. Apapun semangat untuk menjadi ahli akademik di institusi pengajian tinggi merupakan motivasi untuk saya menyambung pengajian saya ke peringkat lebih tinggi. Walaupun pada mulanya,keazaman untuk meneruskan pengajian peringkat sarjana adalah di Universiti al-Azhar, namun ketentuan dariNya adalah segala-galanya. Alhamdulillah, walaupun tidak dapat sambung di sana, insyaAllah saya akan menyambung di tanahair sendiri dan saya akan menuju ke arah itu pada bulan Julai tahun hadapan. Doakanlah agar dipermudahkan.

Semester satu bagi sesi 2009/10 hampir tamat dan pada 1 November, bermulalah peperiksaan terakhir buat semua pelajar Universiti Darul Iman Malaysia dan saya menganggap sepanjang tempoh semester ini, terlalu banyak pengalaman dan perkara baru yang saya perolehi. Bagi saya kaedah pengajaran dan pembelajaran jika dibandingkan dengan sekolah dan universiti tentunya berbeza. Saya ditugaskan untuk mengajar Bahasa Arab kepada pelajar-pelajar yang telah mempunyai asas di dalam bahasa arab di peringkat SPM. Kesimpulan yang dapat saya buat sepanjang tempoh pengajaran saya lebih kurang 3 bulan di sini memperlihatkan bahawa pelajar-pelajar kebanyakannya berminat untuk menguasai bahasa ini. Namun kaedah pengajaran dan suasana merupakan masalah yang dihadapi oleh mereka. Mereka masih terikat dengan cara pembelajaran di sekolah yang lebih menjurus ke arah "target untuk peperiksaan" yang membawa pelajar kepada menguasai teknik menjawab soalan dan hafalan sahaja tanpa memahami apa yang dipelajari dengan baik khususnya bahasa arab. Tidak dinafikan bahawa segelintir pelajar dapat menguasai dengan baik daripada segi pemahaman dan lain-lain, namun ia adalah angka yang sedikit. Saya dan sahabat-sahabat saya sedang membuat kajian dan usaha ke arah memupuk minat pelajar mendalami bahasa arab mengikut tujuan asal pengajaran dan pembelajaran bahasa arab itu sendiri.

Pelajar-Pelajar BAHTERA semester 1

Pelajar-Pelajar SYARIAH A Semester 1

Pelajar-Pelajar Lelaki SYARIAH A

Pelajar-Pelajar Lelaki USUL B

Pelajar-Pelajar USUL B Semester 1



Pada hari Khamis 22 Oktober adalah merupakan kelas terakhir saya bagi kod kursus bahasa arab ini. Majoriti pelajar-pelajar adalah berlatarbelakangkan pengajian sekolah agama. Tahap semua pelajar lebih kurang sama dan tiada terlalu tinggi dan tiada yang terlalu lemah. Mungkin pada mulanya, saya tidak mendapat gambaran sebanar mengenai kaedah pengajaran dan pembelajaran di universiti di Malaysia, tetapi alhamdulillah, dengan pertongan sahabat-sahabat dan pensyarah yang lain, sedikit sebanyak membantu walaupun tidak mengikuti kursus secara formal.
Pelajar AQSA A Semester 1

Pelajar DAKWAH Semester 1




Pada 24-26 Oktober lalu, saya telah mengikuti bengkel pentaksiran UDM bersama pensyarah-pensyarah UDM daripada pelbagai fakulti yang terdapat di sini. Bengkel berkenaan dikendalikan oleh Prof. Zulkifli bin A. Manaf yang pakar tentang bidang pendidikan ini. Di dalam bengkel tersebut, kami didedahkan dengan sistem pengajaran dan pembelajaran di universiti yang sistematik dan di dalam bengkel tersebut lebih menumpukan tentang "learning outcomes" atau hasil pembelajaran atau حصيلة التعلم yang merupakan perkara penting untuk merancang pengajaran kepada pelajar dan seterusnya dapat mencapai objektif dan ilmu yang hendak kita sampaikan. Selain itu juga, bagaimana untuk mencapai learning outcomes tersebut, ia mestilah berhubung kait dengan assessment atau penilaian yang perlu dilakukan oleh pengajar terhadap pelajar mereka dengan pelbagai teknik dan cara. Kaedah-kaedah ini tidak jauh bezanya dengan pengajaran di sekolah, cuma bagi saya, teknikal dan pelaksanaannya sahaja yang sedikit berbeza. Apapun, banyak input yang saya dapat daripada bengkel tersebut.


Peserta-peserta bengkel bergambar kenang-kenangan


Akhir sekali, di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan tahniah kepada sahabat karib saya sejak di sekolah menengah yang baru sahaja mendapat tawaran kerja sebagai Felo Akademik di UDM dan kebetulan jawatan tersebut adalah sama dengan saya di sini iaitu Akhi Mohd Firdaus. Tahniah juga kepada sahabat beliau yang juga merangkap sahabat saya yang mendapat tawaran yang sama iaitu Akhi Shaferul Hafes yang merupakan anak jati "ganu kite" ini. Beliaulah yang banyak memperkenalkan loghat ganu kepada kami- "oren peng"-.

Dari kiri : Firdaus, Shaferul, Lokman dan Syuhada'

Kepada semua yang akan menempuhi sebarang peperiksaan dalam masa terdekat ini, saya mengucapkan SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN dan perbetulkan niat. Moga Allah permudahkan segalanya dan kejayaan yang kita perolehi akan mendapat keberkatan daripadaNya. Tiada gunalah kejayaan yang cemerlang jika tidak mendapat redha dariNya.



3 Kritikan dan Cadangan:

firdaushat,  31 Oktober 2009 3:10 PG  

bagus2, macam ni la, xperlu sgt pon buat artikel ilmiah kan, sekadar cerita pengalaman pun dah banyak manfaat org boleh ambil,

ana ambil yang ni dengan izin :))

pemilik this blog,  31 Oktober 2009 3:15 PG  

huhu...syukran.....baru ada masa nak menaip..coz kelas dah habih dah.

Tanpa Nama,  12 November 2009 3:57 PG  

slm. dulu enta ni azhar zig zag ke?
mesti knl dgn pamie n khairulsyamrie kan?

ok. bi taufiq wannjah!

-anamusafir87

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP